אתה לא רואה סיינפלד אחרי שסיינפלד מת



מאת: צבי דובוש, עורך אישים

רשף לוי, סטנדאפיסט, מחזאי, תסריטאי, במאי ואב לשישה, הסכים לענות על כמה שאלות לפני הילד השביעי.

רשף, מה אומרת לך המילה הבאה: ק ו נ ד ו ם?
כשאני הולך למשפחה שלי בבני ברק והם שומעים שאני בן שלושים ושבע עם שישה ילדים הם תמיד נאנחים ואומרים – 'בעיות פוריות, אה?'. אני אוהב לאסוף צעצועים ב-12 בלילה ומכוניות גדולות עם שרידים של גלידה ושלוק מאחור ואשתי רצתה את זה לא פחות ממני.

הבנתי. תגיד, איך היית שואל את השאלה הקודמת ככה שהיא תצחיק?
אפשר לעשות נוסחה להומור: אם זה מפתיע במידה הנכונה או אם זה מוקצן במידה הראויה - זה מצחיק. וכמובן שזה שטויות במיץ עגבניות. אנשים שכותבים מצחיק אומרים תמיד שהם מצאו בדיחה. אם נולדת עם הכישרון לראות את המצחיק תוכל לכתוב בדיחות, בתנאי שתתאמן בנושא לא מעט ותדע להקשיב לקהל.
קומדיה, או קטעים מצחיקים בתוך סיפור רציני, זה דבר הכרחי. אני לא זוכר יום בחיי שבו לא קרה גם משהו מצחיק, ואמנות, כמייצגת של החיים, חייבת לתת לזה ביטוי.

אוקיי. אישים נותן לך מיליון דולר לכתוב סרט. מה יוצא?
יש לי עשרות רעיונות לסרטים. חלקם זולים וחלקם יקרים. יש כמה ספרי מדע בדיוני שהייתי שמח לעבד, כולל תשעה נסיכים לאמבר של רוג'ר זילזני ואת בורא העולמות של פיליפ חוזה פארמר. הייתי שמח גם לכתוב את הסיפור של אבא שלי במחנות המעצר באריתריאה לפני קום המדינה.
רעיונות לא חסרים לי, אבל בעבודה על איים אבודים גיליתי שכשאין לך כסף אתה כבמאי חייב להתאמץ, וחלק מההברקות שלך נובעות מזה שפתאום יש לך וון שוט שעושה משהו טוב לסרט.

רגע, אפשר לחסוך כסף. למה שלירית בלבן לא תהיה חוזרת בתשובה פנאטית עם עבר מיני מפוקפק (אהבה קולומביאנית, הבורר), פירה קנטור תהיה פולנייה קיצונית (אהבה קולומביאנית, הבורר) ואורי קלאוזנר יהיה מדמוני (תיק סגור, הבורר)?
העניין הזה של דמויות חוזרות משעשע אותי ואת שי כנות שעשה איתי את הדברים הללו. אנחנו אוהבים לעבוד עם אותם אנשים, שהם מוכשרים וטובים וכיף לחזור אליהם שוב ושוב. בכלל, זה ייתן חומר מצוין למי שיעשה דוקטורט משעמם על הסרטים שלי.
אגב, פירה קנטור היתה אמא של בני לוי בתיק סגור והיא לא היתה פולנייה קיצונית, אז אנחנו גם שוברים את הדגם הזה.

מה ההשכלה הקולנועית שלך בכלל?
לא למדתי קולנוע באוניברסיטה. למדתי בתוכנית הבינתחומית לתלמידים מצטיינים, מה שאיפשר לי ללמוד בחינם ביולוגיה, מתמטיקה ופילוסופיה.
את השכלתי הקולנועית רכשתי לבד מקריאה של עשרות ספרים, מצפייה וניתוח של מאות סרטים ומעבודה עם אנשים טובים שלימדו אותי. אני חושב שהיום אני יודע לא מעט בנושא.
אין תחליף להשכלה. אי אפשר לכתוב תסריט בלי לקרוא מאות מחזות ותסריטים ואי אפשר לביים בלי לנתח המון סרטים ולהבין מה עשו גדולים וטובים ממני בתחום בהקשר של המוזיקה, העיצוב, העריכה הצילום והמשחק.
לא חייבים ללמוד בבית ספר אם אתה אובססיבי חולני כמוני.

כמובן שאין תחליף לכישרון שהוא בסופו של דבר קצת גנטי ורובו פשוט חריצות.

ועכשיו בכנות, האם שי כנות נעלב שהחלטת לביים את איים אבודים בעצמך?
אני עובד עם שי כי הוא מוכשר ואני מסתדר איתו טוב ואנחנו חברים, אבל מההתחלה היה לי ברור שיום אחד אביים. חיכיתי לרגע המתאים שאני ארגיש מוכן ושהתסריט יהיה כזה שרק אני אוכל לעשות אותו.
כיום אני מרגיש שאת מרבית התסריטים שאכתוב לקולנוע גם אביים אבל אי אפשר לדעת, אני משנה את דעתי בקלות.

מה זה 1071602 (המספר על האקדח של הבורר בכתוביות הפתיחה)?
למספר יש משמעות, אבל אני לא יכול לגלות אותה בשלב זה.



גם אתה פוחד מהאלוהים של העולם התחתון, עובדה שלא חיסלת את הבורר בסוף העונה הראשונה.
לא הורגים את הדמות שעל שמה קרויה הסדרה. אתה לא רואה פרקים של סיינפלד אחרי שסיינפלד מת.
בהבורר הסיפור של ארבע העונות הראשונות היה כתוב כשהתחלנו. הכל מתחבר למשהו הרבה יותר גדול ממה שנראה כרגע לעין.

מי עוד רואה את התסריטים שלך לפני שהם מגיעים לבמאי?
הצוות שעבד על מרבית הדברים שעשיתי זה מירית טובי, המנהלת האומנותית ויועצת התסריט, יורם מנדל עורך התסריט וכמובן שי כנות הבמאי. אנחנו הולכים ביחד המון שנים.

רשף, תודה רבה!
תודה.