טליה ברקאי – זה הקול



מאת: עמית יוסוביץ', מערכת אישים

טליה ברקאי, צעירה בגיל וותיקה בדיבוב, הסכימה להגיד לנו כמה מילים בקולה האמיתי.
כמה חבל שהראיון התבצע בכתב.


טליה ברקאי
טליה, תעשי היכרות.
אני במאית באולפני נ.ל.ס, מעבירה קורסי דיבוב, מדבבת, מתרגמת ומעבירה שיעורי משחק ופיתוח קול.

איך זה לעבוד בשב"כ?
אולי כדאי שתשאל את דון מפוקימון וקארן מבובספוג... בזמן הדיבוב השחקן יושב באולפן ומולו המיקרופון, הטלוויזיה והטקסט. הוא שומע באוזניות את הדיבוב המקורי ותוך כדי אומר את הטקסט בעברית. צריך לשמור על המשחק המתאים לכל משפט. הדגמתי את זה כשהתארחתי בסדנת דיבוב של ענת ניב ודיבבתי שם את דון מפוקימון.

את גם במאית דיבוב. מה זה אומר?
קודם כל, זה הרבה עבודה. כשבמאי מקבל סדרה, הוא עושה לה "קאסטינג", מלהק את השחקנים המתאימים לכל דמות מבחינתו. לאחר מכן שולחים לערוץ פרק פיילוט ויוצאים לדרך ברגע שהכל מאושר. הבמאי מכוון את השחקנים מבחינת משחק, דואג שהדיקציה תהיה ברורה וכמובן שהקול יתאים לשפתיים של הדמות. מפני שכל שחקן מקליט בנפרד, אז הבמאי הוא מי שאחראי לחבר את ה"פאזל" הדיבובי.



זה נכון שאת מפחדת מדונלד דאק?
לא, אבל אני אוהבת לדבב בקול שלי, זה הכי נוח. כמובן שאתגרים זה נחמד. לא פעם יצא לי לעשות מפלצות או נשים רעות או מבוגרות. הכי חשוב לדבב נכון ולא לפגוע בקול. יש מדבבים שיכולים לעשות דמויות רבות, אחרים פחות, אבל אין ספק שלכולם נוח לדבב בקול הרגיל והטבעי שלהם. בעבר נשים היו עושות קולות של ילדים אבל המגמה היום היא דווקא להשתמש בקולות של ילדים והדיבוב יוצא הרבה יותר אמין.

אני יודע לחקות את דודה שלי ממש טוב. מתי אני יכול להתחיל לעבוד על פוקימון?
כדי לדבב קודם כל צריך להיות שחקן. וזה ההבדל העיקרי בין קריינות לדיבוב. בנוסף צריך דיקציה טובה (דיבור ברור) ואנרגיה טובה מול המיקרופון. כיום קשה להיכנס לתחום הדיבוב ללא קורס. מהירות העבודה חשובה מאוד ולכן צריך להתמקצע, בדיוק כמו בכל מקצוע. תמיד אפשר להגיע לאודישן ושם יבדקו את הפוטנציאל שלך להיות מדבב. למי שזה החלום שלו, אין ספק שעם קצת השקעה, הוא בסוף יצליח להגשימו.

טליה, תודה על הקול!
בכיף.