מאת: צבי דובוש, עורך אישים
איתי ג'רופי (אוטוטו 16) הוא אחד מכוכבי הילדים הכי גדולים. הוא עובד בלי הפסקה ואף אחד לא יודע איך הוא נראה. אתם או הילדים שלכם בטח מכירים אותו בשם דייגו, ליאו או חידני.
איך הגעת לתחום הדיבוב?
אני בתחום הדיבוב קרוב לחמש שנים. הגעתי לדיבוב אחרי שכבר שרתי שנים לערוצי ילדים ולקלטות ילדים. אני הזמר שאחראי על חלק לא קטן מהשירים שמשודרים כעת בערוץ הופ!.
כשהייתי בן 11 או 12 חיפשו בן בגילי שידבב דמות שבעיקר שרה בקטע קטן בתוכנית רחוב סומסום, ומדבבת שהכרתי המליצה עליי כזמר. הבמאית אפי בן ישראל אהבה את העבודה שעשיתי והזמינה אותי לפיילוטים לעוד סדרות שדורשות שירה. בהדרגה הגעתי לעוד אולפנים ובמאים ובמקביל חלק השירה בדיבובים שהזמינו אותי אליהם הצטמצם.
כמה זה מסובך להיות מדבב?
דיבוב זה לעשות הרבה דברים בבת אחת, והטכניקה מתפתחת עם השנים והניסיון. בהתחלה לא ידעתי למה לשים לב ולאן להסתכל – על הטקסט או על הטלוויזיה. עם השנים לומדים לשלב בין הסתכלות על הטקסט, על המסך, על הליפס, הקשבה לקטע המקורי, התאמת הקול לדמות וכמובן לשחק את הדמות. בסוף אתה עושה הכל באופן טבעי.
חייבים לקחת קורסים?
כל מקרה לגופו. אם אין לך קשר לתעשייה, קורס יכול להביא להכרה באולפנים. מצד שני, וזה קורה הרבה – אתה יכול לעשות קורס דיבוב, לשלם סכום נכבד של כסף, להגיד להם שלום, ואז הם שוכחים ממך. צריך הרבה מזל.
איך זה לעבוד עם במאי הדיבוב?
העבודה עם הבמאים היא ממש כיפית! רוב הבמאים שעבדתי איתם הם מצחיקים וחברמנים. יש כאלה שממש רוב העבודה היא צחוקים, כי גם לי יש חוש הומור מפותח. עם אחרים אני מרגיש שהם רוצים שאני פשוט אבוא, אעשה את העבודה שלי ואלך.
אתה תופס את עצמך כדמות חינוכית?
אני לא איזה כוכב על ולא יודעים שאני דייגו. חוץ מזה שדייגו הוא דמות חינוכית, אני גם מגלם עוד דמויות: בהופ!, אני מדבב את ליאו מחבורת איינשטיין, קיפ מגיבורי העיירה וחידני. ביס בייבי אני מדבב את הפרה סימה בכיף של חווה ובלוגי אני מדבב את שימיווי מאינאמי. אני מדבב עוד הרבה דמויות קטנות בסרטים ודמויות אורחות בתוכניות, אז אני אף פעם לא חושב מה יגידו. אם אני חושב פעמיים על משהו לפני שאני עושה אותו, זה לא בגלל דייגו. הוא אפילו לא הדבר הראשון שיקפוץ לי לראש. חוץ מזה, אני לא מחנך אף אחד – דייגו מחנך, והוא ישות שונה לגמרי ממני.
בסך הכל, אף אחד לא יודע איך אני נראה. כשאומרים לילד "בוא תראה את דייגו", הוא בוודאי מתאר לעצמו שזה ילד קטן, חמוד וקופצני שמקפץ על עצים ומסתובבים סביבו עשרות בעלי חיים. זה קצת יהיה מבאס לראות נער בן 16, לא?
הגיוני לך שהדמות שלך שואלת את הילדים שאלות ומחכה לתשובה שאף פעם לא באה?
התשובה באה ועוד איך! וזה מצחיק אותי נורא לשמוע את אחיין שלי צועק לטלוויזיה. מצד שני, גם כשרואים כדורגל צועקים לטלוויזיה. לפעמים אני תוהה מה קורה אם דייגו שואל שאלה, והילד עונה תשובה לא נכונה. הדו שיח העילג שיצא מזה גורם לי לגחך:
דייגו: הציפור גרה בדיר או בקן?
הילד: בדיר!
דייגו: נכון מאוד, ילדים! בקן!
איזו דמות הכי מורכבת לדבב?
לדבב את דייגו זה לא פשוט, בלשון המעטה. תוכנית של רוץ, דייגו, רוץ נמשכת 25 דקות, ובניגוד לדורה, דייגו הוא ילד אנרגטי וקופצני, שדורש תמיד אנרגיה מול המיקרופון, עד לרמה של צעקות. אם זה לא מספיק, אני צריך גם לשנות את הקול ולחייך כדי שהוא יישמע שמח באופן קבוע. בסוף כל יום דיבוב הלחיים שלי כואבות ותפוסות, אבל זה חלק מהעניין.
האם נערים כמוך מקבלים שכר פחות גבוה ממדבבים מבוגרים?
אני לא יודע, עוד לא חקרתי בנוגע לכיסם של אחרים. אני מעדיף לחקור את הכיס שלי.
הקול שלך התחלף בין העונות הראשונה והשנייה של רוץ, דייגו, רוץ. איך אתה מתמודד עם זה?
ההתחלה של החילוף היא הכי קשה, כי נהיה לך קול של חתול מסורס ואתה בספק אם האולפנים יתקשרו אליך שוב אי פעם. למזלי, העונה השנייה של דייגו באה בשלבים די מתקדמים של החילוף, אז הקול שלי היה די סגור על עצמו, בלי יותר מדי קפיצות או צרידויות.
כשאני מסתכל על העונה השנייה, אני לפעמים חושב איך הייתי יכול לשפר את הקול הזה, לתת לו גוון יותר ילדותי. אבל מה שהוקלט כבר הוקלט, והכל בסדר. הכי מבאס זה כשאנשים שלא ראו את העונה השניה של דייגו מבקשים ממני לעשות את דייגו ומרגישים שאני מרמה אותם. אבל הקול החדש של דייגו לא כזה נורא, נכון?
כמה עולה שתעשה בייביסיטר לילדים שלי?
עזוב, הם ישוויצו לכולם שדייגו עשה להם בייביסיטר, ואז גם גרמתי עגמת נפש לילדים שמקנאים בילדים שלך, וגם לקחתי ממך כסף. זה יהיה ממש מרושע מצידי.
שאלה אחרונה לסיום, איך אתה רואה את העתיד שלך?
צריך לזכור שלפני שאני מדבב, אני זמר, מוזיקאי. נראה לי שאני אלך לכיוון של להקה צבאית, ומשם – לאן שהחיים יובילו אותי.